שאלה מס’ 1. ספינתך מפליגה בקורס מצפני C.C=190° ,גובה עין צופה 9 מטר, בזמן התגלות מגדלור START POINT על האופק (1300) נלקח תכווין מצפן C.B=320°. מצא את מיקום הספינה בשעה 13:00. שאלה:
שאלה מס’ 2 ספינתך נמצאת באתר 49° 04’N, 002° 09’W שוקע הספינה 3 מטר.הינך מתבקש להגיע לאתר 48° 44’N, 002° 07’W בדרך הקצרה ביותר בשני מקטעים טווח הבטיחות 1 מייל מכל מכשול ניווט.
1. מצא את שני הקורסים.
2. מהו אורך ההפלגה הכולל?
שאלה מס’ 3. בשעה 08:00 ספינתך נמצאת בטווח של 12 מייל דרומית ל BILL OF PORTLAND הספינה צריכה להגיע בשעה 12:00 לאתר הנמצא בטווח 12 מייל צפונית למגדלור HAGUE באזור זרם 180°/3K.
1.מצא את הקורס על מנת להגיע בשעה 12:00 (CTS).
2. מצא את מהירות הספינה ביחס למים.
שאלה מס’ 4. בשעה 12:30 תכווין המעבר בין מגדלורWOLF ROCK ומגדלור LONGSHIPS היה במצפן המגנטי C.B=025° . הקורס האמיתי של ספינתך T.C=100° מהירות הספינה 9 קשר.בשעה 15:30 תכווין מצפן למגדלור LIAZRD POINT היה C.B=001°.
I. חשב את שגיאת המצפן.
II. מצא את אתר הספינה בשעה 15:30.
(לצורך פיתרון השאלה טבלת דויאציה לא אמינה).
שאלה:
שאלה מס’ 5. בשעה 02:30 נקבע אתר הספינה על ידי שני טווחים במכ”ם,VIERGE=15M ,DE BATZ=15M . מאתר זה הספינה צריכה להגיע לאתר הנמצא בטווח 12 מייל מערבית למגדלור LES HANOIS, באזור נושבת רוח מכיוון NW הגורמת לטרידה של 5 מעלות.
חשב את קורס המצפן של ההפלגה על מנת להגיע ליעד.
שאלה מס’ 6. בשעה 10:00 ספינתך מפליגה T.C=020° במהירות 6 קשר,תכווין יחסי למגדלור TREVOSE היה 030°. בשעה 12:00 המגדלור היה ברוחבית לספינה. מצא את אתר הספינה בשעה 13:00.
.
תשובה מס’ 1:
E | W | |
T.BRG | C.ERR | C.BRG |
319° | 1°W | 320° |
שגיאת המצפן היא °W1 לכן התכווין המצפני יתוקן:
חישוב הטווח ע”פ נוסחת גובה צופה:
שורש ריבועי של 9 ( 3 )* 2.1 = 6.3M לחישוב זה נוסיף את החישוב עקב גובהו של המגדלור
שורש ריבועי של 62 ( 7.8 ) * 2.1 = 16.5M
לכן הטווח למגדלור יהיה 22.8M
מיקום הספינה יינתן ע”י פיקס כיוון טווח בנק’ 49° 56’ N 003° 16’ W
תשובה מס’ 3:
לאחר שנעלה את המיקומים הרלוונטים למפה, נמדוד את ה – COG בין שתי הנקודות, 142°, טווח ההפלגה הוא 30 מייל, מכיוון ששעת היציאה ושעת ההגעה ידועות לנו נוכל לחשב את ה – SOG
30 מייל לחלק ל – 4 שעות = 7.5 קשרים.
כעת נפנה לפתרון הוקטורי כאשר ווקטור הזרם נתון לנו,למעשה אנו מחפשים את הווקטור שכיוונו מייצג את ה – T.C = C.T.Sוגודלו מייצג את מהירות הלוג, מהירות ביחס למים.
שני הווקטורים הידועים לנו COG\SOG ווקטור הזרם מחוברים “ראש בראש” למעשה וקטור ה – COG הוא תוצר של ווקטור ה – T.C + ווקטור הזרם! לכן עלינו להשלים את ווקטור ה – T.C כך שייצא ממרכז השושנה (תחילת ווקטור ה – COG) לכיוון בסיס ווקטור הזרם!
לאחר מדידת כיוונו שמייצג את ה – T.C = 123°, גודלו שמייצג את מהירות הלוג (יחסית למים) 5.5 קשרים!
תשובה מס’ 4:
נמדוד ע”ג המפה את כיוון תכווין המעבר, וע”י השוואתו לתכווין המצפני מגלה ישירות את שגיאת המצפן.
E | W | |
T.T.BRG | C.ERR | C.T.BRG |
016° | 9°W | 025° |
אם כן שגיאת המצפן הינה 9°Wנתקן את התכווין המצפני
E | W | |
T.BRG | C.ERR | C.BRG |
352° | 9°W | 001° |
כעת נתפנה להרצת התכווינים, נריץ את המגדלור (איזה שרוצים) ע”פ נתוני התנועה שלנו לקורס 100° במשך 3 שעות במהירות הנתונה 9 קשרים, לטווח 27 מייל, למיקום זה נעביר את התכווין המוקדם (016°) שכעת נכון לשעה המאוחרת, ונקבל את מיקומנו בשעה המאוחרת, 15:30.
על אף שלא שאלו עלינו לשרטט את הנתיב לאחור ולהציג את מיקומנו בשעה 12:30ע”ג המפה.
כמובן יש לציין בתשובה כי אנו נכנסים לנתיב תעבורת שייט.
תשובה מס’ 5:
ראשית נשים את מיקומנו ב- 02:30 ונק’ היעד שלנו, ע”ג המפה, כעת נמדוד את ה – COG מנק’ המוצא לנק’ היעד, הקורס הנמדד COG = 057° כעת נתהה על קנקנה של הרוח הצפון מערבית שרוצה להוריד את החרטום שלי ימינה, על כן עלי להתנגד לרוח ולהפנות את החרטום שלי שמאלה 5 מעלות על מנת להגיע ליעד! (שאלה אקטיבית) על כן ה – T.C שלי יהיה TC = 052°
כעת כל שנשאר לי לעשות הוא לרוץ על הטבלה:
E | W | |||
T.C | VAR | M.C | DEV | C.C |
052° | 6°W | 058° | 2°W | 060° |
תשובה מס’ 6:
נחשב את התכווינים האמיתיים ע”פ ה – T.C
- תכווין ראשון T.C + 030° = 050°
- תכווין שני T.C + 090° = 110°
כעת נתפנה להרצת התכווינים:
נריץ את המגדלור לקורס 020° במשך שעתיים ל 12 מייל, למיקום זה נעביר את התכווין המוקדם (050°) שכעת נכון לשעה המאוחרת, ונקבל את מיקומנו בשעה המאוחרת,12:00.
על אף שלא שאלו עלינו לשרטט את הנתיב לאחור ולהציג את מיקומנו בשעה 10:00 ע”ג המפה.
בכדי לקבל את מיקומנו בשעה 13:00 נמשיך את נתיב ההפלגה על כיוון 020° לעוד שעת הפלגה, 6 מייל.
מיקום זה הוא כמובן D.Rוהוא, 50° 41’ N, 005° 09’ W.